Kwas foliowy - dlaczego warto go przyjmować?

kwas foliowy, B9

Zwiększone zapotrzebowanie na kwas foliowy (witaminę B9) mają kobiety w ciąży i karmiące piersią. Ale nie tylko. W dzisiejszych czasach coraz częściej w diecie człowieka brakuje tego składnika. Jakie są właściwości kwasu foliowego? I jakie są skutki jego niedoboru?


Kwas foliowy jest witaminą z grupy B. Jest znany pod nazwą witamina B9, B11. Występuje w żywności pod postacią folianów. Jest substancją, która ulega zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury oraz promieni słonecznych. Największe straty kwasu foliowego następują podczas przyrządzania potraw - gotowania, pieczenia. Dlatego należy pamiętać by warzywa były surowe lub unikać ich długiego gotowania.

Jakie są źródła kwasu foliowego?
Kwas foliowy oraz pozostałe związki z grupy folianów znajdują się głównie w zielonych warzywach (brokuł, sałata, szpinak, brukselka), ale także w pomidorach. Innym źródłem tej witaminy są produkty zbożowe (pełnoziarniste), groch, fasola, soczewica, jajka, orzechy, słonecznik, drożdże, wątroba, niektóre owoce (pomarańcza, awokado, kiwi).

Jaką rolę pełni kwas foliowy w naszym organizmie?
Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, układu krwiotwórczego i nerwowego. Odpowiednia ilość kwasu foliowego chroni układ krążenia przed zakrzepami żylnymi, chorobami serca i wylewami. Zmniejsza ryzyko występowania raka jelita grubego, żołądka, szyjki macicy. Zapobiega anemii. Pomaga radzić sobie ze stresem. Badania wykazały, że osoby z niedoborem kwasu foliowego łatwiej i częściej popadają w depresję. 

Chyba każdy wie, jak ważny jest kwas foliowy dla kobiet planujących ciążę oraz w okresie ciąży. Zapobiega powstawaniu wad cewy nerwowej u dziecka, takich jak bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa, przepuklina oponowo-rdzeniowa oraz wad wrodzonych serca. Niedobór tej witaminy może prowadzić także do poronienia. No i oczywiście pomaga zapobiegać anemii u ciężarnych.
W czasie karmienia piersią zapotrzebowanie na tą witaminę wzrasta. Jeśli w diecie mamy karmiącej zabraknie produktów będących źródłem kwasu foliowego, może to negatywnie wpłynąć na zdrowie. Może pojawić się anemia i gorsze samopoczucie. Dlatego nie zapominajcie o tym.

Chyba mało kto wie, że wypadanie włosów wiąże się z niedoborem kwasu foliowego. Jeśli chcesz mieć zdrowe, mocne włosy nie zapomnij o nim.

Niedawno dowiedziałam się, że nie każda osoba może przyjmować standardowy kwas foliowy, ponieważ nie jest on właściwie przyswajany przez organizm. Przyczyną okazuje się mutacja genu MTHFR. Przez nią kwas foliowy nie wchłania się, a nawet może nam zaszkodzić. Osoby, które posiadają taką mutację genu powinny przyjmować przetworzoną formę kwasu foliowego, który jest droższy od standardowej wersji. Aby dowiedzieć się, czy ta witamina jest przyswajana przez nasz organizm należy wykonać odpowiednie badania.

Sami widzicie jak ważny jest kwas foliowy dla naszego organizmu i można by o nim napisać więcej. Dużo mówi się o tym, jak potrzebny jest on w okresie ciąży. A nie powinno także zapominać się o osobach starszych, dzieciach, sportowcach i osobach chorych dla których kwas foliowy jest równie ważny. Dbajmy o siebie i odżywiajmy się zdrowo.

Copyright © 2014 Dżastina - szczęśliwa mama , Blogger